Uansett hvor man leiter etter reaksjoner, enten fra proffe anmeldere, filmfans eller andre, er reaksjonen positive.
Her er en liten stemningsrapport.
Tinns ordfører Bjørn Sverre Sberg Birkeland liker traileren etter første titt.
– Det ser utrolig spennende ut, og man får lyst til å se filmen uansett om den hadde vært fra Tinn eller ikke, sier Birkeland.
– Jeg synes det var praktfulle bilder fra Gaustaområdet og Tinnsjøen., og en rekke andre steder, og dette er jo bare smakebiter. Kort og godt kjempekult. Dette vil gi oss en voldsom reklame, sier Birkeland.
– Jeg er ingen ekspert, men ser umiddelbart at det er kvalitet, gode skuespillere og flott filming. Produksjonen er topp. Jeg ser klart at det vil generere stor interesse for å se filmen, sier en ellers ferierende Birkeland.
– Jeg kjenner at jeg er stolt over å være ordfører i Tinn, altså. det må jeg bare si!
– Vi er blitt en destinasjon både for film, TV-serier og turister. Et sted de liker å bruke, og det er kjempekult.
Nå må vi holde oppe trykket, og ta målet av oss å fortsette å gjøre det attraktivt å komme hit, sier Birkeland, som forteller at det jobbes ekstenstivt med å få verdenspremiere på filmen til Rjukan.
Bjørn Iversen var en som satte av tid til å hjelpe Universal-crewet i Tinn, og som selv fikk en rolle i filmen liker også det han ser.
– Det ser steike bra ut. Dette lyser kvalitet, og jeg tror dette får også de som ikke veit noe om boka til å ville se filmen, sier Iversen rett etter at han har sett traileren første gang.
Den britiske storavisen The Guardian har også, uvanlig nok, gitt kritikk av traileren, der de under overskridften
The Snowman: serious film by serious people – or least spooky serial killer thriller ever?
(Seriøs film av seriøse folk – eller i det minste den mest skumle seriemorder noensinne?) og går så langt som å gi karakterer til snømennene i traileren etter hvor skumle de er. Se hele kritikken her
Det er blitt en sport blant filmbloggere å lage "reaction-videos" til nye trailere som er kommet på nettet, og etter å ha sjekket en rekke av dem, er faktisk hele 95% positive i sin reaksjon.
De få som ikke er helt med, er de som blir skremt av traileren. Men en trailer to kan endre det inntrykket.
Markedsavdelingen til filmen har tydeligvis klart å lage en første filmtrailer som vekker interesse, noe som selvfølgelig er hovedpoenget.
Klarer de å generere det til at folk ikke klarer å la være å dra på kino i oktober, så har de skutt gullfuglen.
Se en reaksjons-mashup her: (Saken fortsetter under videoen!)
NRK samlet en kritiker, en reklamemann og en kulturbyråd i Oslo, en kommune som, i likhet med Tinn, bevilget penger til filmen til å komme med førstereaksjoner.
– Dette er skummelt, sier kulturbyråd i Oslo, Rina Mariann Hansen. Hansens forgjenger i byrådet, Hallstein Bjercke, arbeidet hardt for å få innspilingen til Oslo, og han rakk akkurat å få oppfylt målet sitt før en ny byråd tok over.
Hansen så den ferske traileren sammen med filmanmelder i VG, Sandeep Singh, og Sindre Beyer i reklamebyrået Try. Alle er enige om at traileren ser lovende ut, og at dette kan bli god reklame for Norge.
– Bildene er fantastiske. Jeg stoppa å puste flere gonger, seier Beyer.
Rina Mariann Hansen håper at filmen blir en suksess.
– Det kommer til å være mange bilder av Oslo, Rjukan og andre steder i Norge. Det er vi stolte av.
Sindre Beyer tror Snømannen kommer til å gjøre det stort. Og det som er bra for filmen, er bra for Norge, sier han.
– Jeg kan ikke gi et beløp, men filmen kan være verdt mange millioner i markedsverdi, og kan gi stor økning i turismeinteresse.
Sandeep Singh er svært positiv. Han karakteriserer stilen som skandinavisk noir på høyt budsjett.
– Ok, wow, dette ser fett ut. Jeg stoler på regissør Tomas Alfredson. Han har laget knallfilmer før. Og Michael Fassbender spiller bra selv i elendige filmar. Det meste ligger til rette for at dette kan bli en bra film. Ofte er det markedsavdelingen som klipper sammen noe som ikke stemmer helt med den ferdige filmen. Her virkar det som regissøren har vært med, eller så er markedsavdelingen her veldig flink, mener Singh.
Men tilbake til sosiale medier. Reactions-videoene er ikke uviktige heller.
Denne nedenfor, som er en typisk slik av en video-logger som ikke aner noe om hverken Jo Nesbø eller boka, eller har ikke hørt noe om filmen fra før, er på 16 timer sett av over 39.000.
Det er grunn til å nevne at v-loggeren har 1,5 millioner (!) abonnenter.
De fleste uttrykker at Michael Fassbender er en favoritt, og det er han og JK Simmons som tydeligvis er de store trekkplastrene for film-fans.
En annen er sett av 9000 på 8 timer, og de skal definitivt se den:
Disse har venta på traileren, for det de mener er årets 13. mest avventa film:
Og denne vloggeren lover å være først i køen på kino, etter å ha sett traileren:
Disse er blant de mer underholdende. Sett av over 12.000 allerede: