DnB går nå ut og advarer om at frekke svindlere sender ut SMS-er på godt norsk med DnB som avsender, og i noen tilfeller legger de seg i samme meldingstråd på mobilen som autentiske beskjeder fra banken.
– Dette gjør svindelforsøket svært troverdig, sier kommunikasjonsrådgiver Vidar Korsberg Dalsbø til VG.
Han forklarer fenomenet der falske meldinger legger seg i samme meldingsmed funksjonalitet i mobilnettet, der navn og telefonnummer kan bli kapret.- Det er dessverre ingenting vi kan få gjort med dette, og det understreker viktigheten med å aldri gi fra seg personlig informasjon og passord, sier han.
Denne runder med svindelforsøk kommer i ny drakt, men bruker en etterhvert velkjent metode: å utgi seg for å være en troverdig kilde slik som en bank eller en offentlig etat, slik at du blir lurt til å gi bort personlig informasjon slik som passord og kredittkortnummer.
DNB har fått en rekke henvendelser fra sine kunder siden denne SMS'en begynte å dukke opp fredag formiddag. De har foreløpig ikke fått tilbakemelding om at noen har gått på så langt.
DNB vet foreløpig ikke hvor lenken i SMS'en leder.