Enda en gledens dag for Rjukan – Notodden Industriarv. Riksantikvaren har bevilget nye 6 millioner kroner til restaurering av de to Tinnsjøfergene DF Ammonia og DS Storegut i 2017.
NIA-direktør Runar Lia er selvsagt strålende fornøyd.
– Tidligere i år fikk vi 9,6 millioner kroner til istandsetting av den landbaserte delen av Rjukanbanen, sånn at vi nå er oppe i nærmere 16 millioner kroner totalt i 2017. Dette viser at Rjukan – Notodden Industriarv virkelig har fokus hos Riksantikvaren, sier han til Telen.
NIA fikk også i 2016 rundt 16 millioner kroner til istandsetting av banen og ferjene. I løpet av de siste åtte årene har museet fått oppimot 90 millioner kroner til i standsetting av banen.
Årets bevilgning skal blant annet brukes til tiltak som skal hindre ytterligere forfall av kjeler til dampmaskinen på Ammonia, såkalt «oppstart kjelerevisjon», samt til å kartlegge framtidig behov for i standsetting av Ammonia.
Pengene til Storegut, også fredet av Riksantikvaren, skal gå til å overhale en hovedmotor og en hjelpemotor, samt til tilbakeføring av 1. klasse-salongen.
– Riksantikvaren anser at årets tilskudd er nødvendig for å kunne beholde fartøyet i drift, sier museet selv – etter at meldingen fra Riksantikvaren om bevilgningene kom i morges.
Målet er å få en såkalt ISM-sertifisering på plass før sesongen for Storegut. Da vil vi kunne kjøre med 249 passasjerer istedet for 99, og at Ammonia også skal kunne chartres på vannet.
Foto: Silje Sjøtveit