I arbeidstida mandag 24. og tirsdag 25. oktober vil Mæland bro stenges for all trafikk på dagtid mellom klokka 7 og 15, og omkjøring blir via en av de andre bruene over Måna. Brua som går over Måna fra Kirkesvingen til Mæland og Rjukan Hytteby, Rjukan stadion og Rjukanbadet, er en bro som har lange tradisjoner. Og mye er slik det var, men det rette lyset har manglet i svært mange år. Istedet har det vært mer moderne lyskupler der. Bildet ovenfor illustrerer lys-testingen som har funnet sted på verkstedet.
For det var i år 2000, lenge før idéen om at Rjukan skulle prøve å havcne på UNESCOs verdensarvliste, at den ikke ukjente lokalhistoriske entusiasten Bjørn Iversen begynte å få det for seg at han skulle jobbe for lys på Birkelandsbrua.
– Da jeg kom over gamle bilder av Birkelandsbrua fra 1920, synes jeg det var synd at stolpene var tatt ned.
Han oppdaget også at lyktene var borte fra Mælandsbrua, og erstattet med noen hvite kupler.
Gjennom gamle bilder av byen hadde han altså nå sett at det var tre gamle bruer over Måna som hadde hatt flotte lykter som belyste brua, på den måten det var tiltenkt fra starten av. Noe som ga bruene et veldig løft. Men et sted på veien var all denne belysning fjernet, sikkert som følge av manglende vedlikehold.
– Tanken var da å gjenskape de gamle lampene på Birkelandsbrua og Mælandsbroen. Fabrikkbrua trengte mindre arbeid. De opprinnelige lyktene ble etterlyst, men ikke blitt funnet. Da måtte det lages nye. Jeg tok til orde for dette som initiativtaker, og snakket med flere, men endte opp som pådriver og prosjektleder. Tegninger ble laget av Bilfinger, den gang BIS, mens Scana Skarpenord fabrikerte lyktene etter tegningene, forteller Iversen.
Vi har fått tilgang til Iversens eget fotoarkiv der vi får se hvor omfattende produksjonen av lyktene til Mæland bro er.
Vi har fått lov å vise bildene i galleriet nedenfor, under denne saken.
– Finansieringen kom i første omgang fra kommunen, men ikke nok, så etter hvert kom det også inn private sponsorer som b.la. rjukanpatrioten Egil Berg. Han har sponset begge prosjektene, faktisk. Vi hadde mange møter og mye prat, men ingen ting skjedde via de kanalene jeg håpet, før jeg skar igjennom og fullførte dette selv, med god hjelp av lokale bedrifters fagfolk og sponsorer, sier Iversen.
Og så kom da etterhvert lyktetenningen av lampene på Birkelandsbroen i desember 2012. Mye folk og god stemning. Og da var det allerede klart at prosjektet ville fortsette med å få lyssatt Mælands bro på samme måte, med lykter nøyaktig maken til de som stod der da brua ble bygget. Enda mer avanserte lykter enn de som nettopp var ferdige til Birkelandsbrua.
– Det var litt midler igjen fra vårt første prosjekt, og selv samlet jeg inn 30.000 ved å selge t-skjorter med gjødselsekkmotiv. Så ny frisk kapital ble med endel jobb skaffet til veie, og jobben nærmer seg ferdig, og nå på lørdag den 29. oktober klokka 18 skal de altså tennes, sier Iversen.
Og da skjer det som starten på intet mindre enn markeringen av Sam Eydes 150-års fødselsdag. Da blir lyktene avduket og tent, med forhåpentligvis stort oppmøte, og påfølgende fakkelmarsj opp til Sam Eydes selv på Torget, der det blir kake, kaffe, saft, taler og fyrverkeri.
– Jeg kan fortelle at jobbene er stort sett utført lokalt noe jeg er veldig stolt av. Scana Skarpenord ved Trond Stavrum har vært "kunstneren" og har laget nøyaktige kopier av lampene på Birkelandsbroen etter tegninger. Siden vi på Mælandsbroen manglet vi tegninger så her har vi støttet oss til bilder. Muring og montering er utført av Bilfinger/BIS mens det elektriske er utført av Tinn Energi og Bilfinger/BIS, forteller Iversen.
– Dette har jo pågått over lang tid så firmaer har opphørt eller har fått nytt navn. Men helt på tampen vil jeg bare si at alle har vært positive til dette, og jeg har fått mye hjelp og støtte. Men igjen, men det har vært utrolig mye jobb, sier Iversen.
– Ja, hadde jeg vist hvor mye jobb dette var, og hvor lang tid det ville ta, så vet jeg ikke om jeg hadde orket. Jeg er jo ikke den største "brobyggeren" folk kjenner, men nå blir det en realitet. Jeg har skaffet brua det opprinnelige lyset tilbake. Det er svært tilfredsstillende, og ikke minst noe som passer svært godt inn i Verdensarven, sier Iversen, som til tross for at dette har vært mye jobb, ikke har gitt opp broer på Rjukan. Det tør være kjent at han også har fått fram fundamentene fra det som var hengebrua over Måna fra Tveitoparken over til Svaddeveien.
For å montere nye lykter måtte det elektriske oppgraderes, og søylene måtte rehabiliteres og forsterkes med ny fiberarmert betong godkjent av vernemyndighetene. Og samtidig med at lyktetenning forberedes får brua en generell rensk og opprustning.
– Det var på høy tid med en rehabilitering av brua, og jeg gleder meg til å se lyset der, sier Iversen.
Bjørn Iversen vil naturligvis selv være tilstede på avdukingen og tenningen, og håper å møte mange andre der.
– Jeg er svært fornøyd med utførelsen, som er til minste detalj korrekt utført, og jeg synes det er glimrende at jobben er utført med lokal kompetanse, sier Iversen, som gleder seg til at prosjektet fullføres med lystenning lørdag.
Radio Rjukan vil naturligvis være tilstede for å rapportere.
Se bilder fra produksjonen og forberedelsene i bildegalleriet nedenfor.