Assistco ble etablert 1, januar 2009, da de gikk fra Hydro. Den gang var de syv ansatte som kjøpte ut virksomheten fra Hydro. Etter de åtte åra bedriften har vært på beina, har de kjempeutvikling siste år, og i årene framover.
– Det det har vært utrolig spennende åtte år, og vi føler at vi omtrent bare har starta, sier Sigmund Mårdalen, som kaller seg lagkaptein på Assistco-laget. Han presenterte bedriftens fremganger på det siste frokostmøtet til Rjukan Næringsutvikling, og fikk applaus fnår han opplyste om den siste tidens suksess.
– Vi driver jo med sport og idrettsmedisinke produkter, og det har gitt en spennende utvikling sammen med de andre tjenestene vi tilbyr. forteller Mårdalen.
Assisco har idag 16 ansatte, og har planer om å øke i tiden som kommer. Og bedriften surfer på utflytta rjukanfolk ute i distriktene også, verden beste arbeidskraft fordi de er patrioter, mener rjukanpatrioten Mårdalen.
– Det er en veldig god utvikling i bedriften. Vi har økt omsetingen med 30% i år, og passerer 50 millioner kroner, og forventer i fporhold til inngåtte kontrakter å øke minst like mye neste år.
Assistco driver med sport, idrettsmedisinske produkter, Hummel-tekstiler og -produkter for barn og voksne.
Assistco har sportsmerket Hummel som driveren på tekstilsiden, som de har vært med å bygge opp fra en miniaktør i norsk sportsklærbransje, til å bli størst i markedet.
Bare på Rjukan har de 8 000 forskjellige varenumre i bruk for å håndtere Hummel-katalogen med modeller, farger, og størrelser.
Hummel har felleslager i Flensburg i Tyskland, der 28 europeiske nasjoner tar ut varer.
– Vi har holdt på i fem år for å få dialog med Sportskjeden XXL, og derfra fikk vi klar melding om at våre idrettsmedisinske produkter så ut som bakgårdsprodukter. Og det stemte, jo.
XXL må ha alt frem i hyller, og det må se attraktivt ut. Det siste året ha vi holdt på med Fjellheim Partners, som jobber mye for Rema 1000, med et design som XXL nå er kjempefornøyde med.
Et av produktene med logo, bedriftens stolthet – de lokalt produserte isposene, sees til høyre her.
– Assist vil bli et tydelig merkenavn på våre produkter. De skal se flotte ut i butikkhyllene. Vi har brukt noen hundretusen på å få det slik, med den logoen og designet.
I år ble Hummel også stolt hovedsponsor for Norway Cup, og var på Ekebergsletta med det største salgsteltet av alle der. det er en seksårskontrakt som starta i år.
– Men vi er veldig stolte av isposeproduksjonen på Rjukan. det er liksom barne vårt. Nå er vi markedsleder i Europa, med den største konkurrenten i Shanghai i Kina.
Det er en konkurranse vi vinner.
Assistco produserer også Hotcold, en kombinert kjøle/vareme-pose som kan brukes 100-vis av ganger. Konkurrenten her er 3M i Tyskland. Også her tar vi mer og mer markedandeler, forteller en entusiastisk Mårdalen.
– Vi har b.la. pakket en ordre nå på 35.000 isposer til Delta, som en gave for å lansere isposen i det norske sykehusmarkedet. Og den produserses altså her i Næringsparken på Rjukan!
I tillegg har Assistco flere agenturer.
Agenturet for det amerikanske Müller, som er neopren-beskyttelse til knær- og leddbeskyttelse, hode- og nakkebeskyttelse.
– Og agenturet for amerikanske Medidarm, som er hæler og såler, og Fotlab som er vår partner som får det agenturet opp. Det leveres til idrett og helsepersonell og til sykehus.
Og det er flere og flere agenturer som kommer til i sortimentet, forteller Mårdalen.
– På sykehusene i Norge levere vi 95% av det de bruker. Det vil si 200.000 isposer i Norge. Ispose-produksjonen er på en million i året, og neste år vil det være 1,6 millioner, forteller Mårdalen.
– Vi vinner stadig nye kontrakter, og vi har nylig investert to millioner i en ny isposeproduksjonmaskin som gir større fleksibilitet og produksjon, og som som nå er oppe og går etter en måneds testproduksjon.
På Norway Cup (bildet t.h.) koste både Sigmund Mårdalen (t.v.) og Olav Næss seg med å høste suksessen med hovedsponsoratet med verdens største fotballturnering. Her fikk de også nærkontakt med mljøene de skal betjene.
De har begge vært med i bedriften fra Hydro-tida, og er sentrale i oppturen de siste åra, der de våget å satse på utvikling lokalt.
Det er flere og flere idrettslag i idretter som håndball, volleyball, innebandy og fotball i Norge som kles i Hummel fra topp til tå. Rjukan idrettslag er ett av dem, uansett idrett. Idrettselevene på Rjukan Idrett er også kledd i Assistco-levert Hummel-utstyr når de reiser rundt i Norge.
– Vi har endel toppklubber, og selvom det ikke er noe økonomi i dem, skaper det økonomi og mangfold seinere. Idag har vi faktisk avtaler om komplette leveringer med 200 klubber i Norge, og tar nye hver uke av de 1500 idrettslagene som finnes rundt om.
– Backoffice og alt er på Rjukan, og vil forbil her, men vi har salgs og show-rom i Oslo, Bergen og Trondheim med fast bemanning.
Det er en enormt voksende virksomhet. Bare på sport omsetter vi for over 50 millioner i Norge.
Kontrakten med sportskjeden XXL er nå i boks, og fra 1. februar skal de fylle opp samtlige butikker i Norden, og bli med på kjedens erobring av Tyskland, Østerrike og Danmark.
– Vi har tegna en langsiktig kontrakt, som er vanvittig betydningsfull for bedriften nå idag. I tillegg har vi tegna avtale med Sport 1-kjeden, der vi kommer inn i 200 butikker i Norge.
Men det har vært 6-7 års hardt arbeid for å komme så langt. Vi tar andeler hele tiden i Norge, hvor Nike og Puma er omtrent blitt borte her i landet de siste årene. Og også Adidas merker at vi tar markedsandeler. Men det dukker stadig opp italienske leverandører som stadig prøver seg, men som blir borte igjen. Vi må være på vakt, og tilby best tjenester, og det er vi trygge på at vi gjør med den leveringssikkerheten vi kan tilby, sier Mårdalen.
Fordi de leier 8000 kvadratmeter av Næringsparken på Rjukan, kan de også bruke den på logstikk- og varehotell her.
– Vi finner ikke noe mer sentralt sted enn Rjukan for å distribuere! Vi utnytter at vi har sju transpotører på Rjukan hver dag, som står i kø for å fylle varer. Det har vi satt i system.
Vi har varehotell for profilvarer og messer for mange f.eks. Yara og Dagbladet, og Den norske stats kirke, og det er mye varer, kan jeg fortelle!
I tillegg er man iferd med å tegne kontrakt med Tine, Delta og DnB og ikke minst Gjensidige. Der har vi tatt på oss en kjempedistribusjonsjobb for dem. I går f.eks. kom 1000 vaffeljern som skal distribueres rundt i hele landet.
På denne måten å jobbe på tar vi vekk svingninger i hverdagen, forteller Mårdalen.
– Vi driver varehotell fordi bedrifter og organisasjoner må ha fokus på sin hovedvirksomhet, og vi tilbyr flyt. Det slår an.
Vi driver derfor også nettbutikker, der alt er elektronisk og leverer det som skal gjøres.
Fra første kvartal 2017 kommer det ny nettbutikk for Hummel, på hummel.net, som skal betjene Norge og de 27 andre europeisake landa for Hummel. Den skal nå gjøres tilgjengelig for nettmarkedet, og testkjøres i Tyskland og Danmark, men det krever at vi må løse noen EØS-utfordringer, siden vi ikke er et EU-land. Men vi er snart oppe og går på det, i første kvartal neste år.
Som om det ikke er nok driver selskapet også factoring-tjenester.
– Vi fakturerer for endel kunder, og så bruker vi Rjukan og solspeilet i markedsføringa. Det er kjent over alt, og er gull verdt. Vi har også god innkjøps- og kontraktsadministrasjon.
Det var jo det som var det opprinnelige som de overtok fra Hydro, da de solgte ut virksomheten til Mårdalen & co.
– Vi har tatt vare på holdninger og kunnskap fra den tida, og driver mye også for bedrifter her i Tinn, sier Mårdalen, og nevner Hydro Energi, Statkraft, Yara og Tinn kommune.
– Vi håndterer f.eks. veisaltet til Tinn kommune. Ellers er det 29 mil av gårde, og vi har riktig pris!
Assistco starta i 2009 med en omsreting på ca. 15 millioner. I 2017 runder bedriften 100 millioner i omsetning med god margin. Det er de helt sikre på.
– Men jeg må få si igjen at isposer er barnet! Og der vant vi vant også kontrakt med verdens største sportskjede, franske Decathlon, med en omsetning på elleve milliarder euro. Annenhver måned går det med 50.000 isposer til den kjeden – i måneden.
Og vi går nå kraftig inn i England, og har en pilot med Leeds United, der det er norske fysioterapeuter som kan åpne markedet for oss der borte. I England bruker de fortsatt knust is, og kjølebager med is. Det er en spennende case å jobbe med, forteller Mårdalen.