I løpet av halvåret som går fra mai til november blir Rjukan torg gravd opp, nivellert og steinlagt på en slik måte at det ikke blir til å kjenne igjen. Nye Rjukan torg blir helt bilfritt, med unntak av plasser til torghandlende biler, og kanskje ved spesielle anledninger som Bilens dag. Men i sommer blir det hverken torghandling eller Bilens dag, for utbyggingen vil stenge torget for omfattende arbeid.
Nå legges anbudsrunde ut på Doffin, og kommunen satser på at budsjettet på 20 avsatte millioner skal holde både til utforming og steinlegging. Arktitektfirmaets Aron Thorsen og Espen Damgaard har vært med på sdiste finpuss av torget, ned til minste detalj.
det blir likevel ganske nært det opprinnelige forslaget. Det betyr at alle sentrale idéer og elementer har blitt med videre.
Det innebærer et vannspeil på 34 x 17 meter med vannfontener, som blir islagt om vinteren.
– Dette området blir kalt teppet, mens resten av torget kaller vi gulvet, sier kommunalsjef Finn-Arild Bystrøm til Radio Rjukan.
Overgangen markeres med mørkere granittstein rundt, og en liten høydeforskjell. Teppet får farger som er tatt fra trappene på Torget 1 og 2.
– Torgplassen blir fleksibel, med flyttbare elementer som gjør at torget kan brukes til de aktiviteter man ønsker. Meningen er at torget skal være funksjonelt, og samtidig en attraksjon i seg selv når det ikke skjer noe spesielt der, forteller Bystrøm.
Torghandelen blir flyttet fra foran Sam Eydesgte til foran Lakskoen (Torget 1) og (Floshatten) Torget 2.
– Sam eyde flyttes, slik at han blir stående på den ene siden, og skue utover plassen, sannsynligvis på skrå overfor plassen, sier Bystrøm, som forteller at det fortsatt er noen små detaljer som skal vedtas.
Her er bilder av torget, og Du kan laste ned større pdf-filer med forklaringer.
PDF av sommer-torget
PDF av vinter-torget
Her er torget på sommertid:
Her er torget på vinterstid: