Etter Alexander Schultz` død oppdaget sønnen Eugene Schoulgin et hemmelig rom i farens hus som var fylt med kunst. Alexander Schultz var en viktig norsk kunstner i sin samtid, og hadde stor innflytelse på utviklingen av den franske linjen i norsk maleri. Nå åpner endelig første utstilling med kunstneren på over 30 år. Utstillingen viser nærmere 50 verk av Alexander Schultz malt fra 1925 til 1981. Noen av disse blir vist for første gang!
Norsk-russiske Alexander Schultz (1901-1981) er kanskje ikke så kjent i dag, men han har spilt en betydelig rolle i norsk kunst. Nå som Europa er midt inne i en krisetid, preget av flere kriger, oppleves en utstilling av Schultz som ekstra aktuell. Schultz hadde sine første leveår i St. Petersburg med norsk mor og russisk far, og bodde flere år i dagens Ukraina. Etter farens død i 1917 flyktet han fra den russiske revolusjonen med mor og søster til Norge. Kunstneren har hatt en urolig oppvekst, men kunsten hans bærer preg av en streben etter ro og harmoni. Schultz` kunst formidler på mange måter gleden over skjønnheten i det nære og nettopp det kan være en viktig påminnelse nå, i en urolig krisetid.
Utstillingen er en del av et forskningsarbeid som kunsthistoriker Målfrid Ravnåsen Vangen ved NIA jobber med. Hun har fått tilgang til tidligere upublisert materiale som vil gi ny og utvidet kunnskap om kunstneren Alexander Schultz.
– Schultz har skrevet i et brev at han ser på seg selv som en av de siste representantene for den franske linjen i norsk kunst, forteller Vangen.
Hun samarbeider nært med kunstnerens sønn, forfatter Eugene Schoulgin. Han siterer et brev faren skrev til ham i 1980 og som han mener sammenfatter noe av det essensielle ved det faren stod for:
– Jeg tror at en kunstner må oppslukes helt og holdent. I vårt virke gjennomlever vi mange faser, bytter vinkel til vår oppgave, men målet må alltid ligge foran oss. Det må vi aldri ta igjen. Fred og ro har ingen plass i en arbeidende kunstners liv. (Alexander Schultz, 1980)
Schultz var en mester i fargebruk med sterk påvirkning fra moderne fransk kunst. Paul Cézanne og Henri Matisse var livslange forbilder for ham. Utstillingen tar for seg hans tilknytning til den franske modernismen og rollen som viderefører av den franske linjen i norsk kunst. Utstillingen viser et bredt utvalg av landskap, stilleben og portretter. I tillegg viser utstillingen flere malerier av noen av Schultz` viktige forbilder og lærere; Othon Friesz, Harriet Backer, Thorvald Erichsen, Jean Heiberg, Georg Jacobsen, Oluf Wold Torne og Henrik Sørensen.
– Min far levde og åndet i kunstens verden, men å fokusere på seg selv mislikte han sterkt, forklarer Eugene Schoulgin, som ser frem til utstillingen.
Den kjente telemarksskildreren Henrik Sørensen lokket Schultz til Telemark, og kunstneren reiste ved flere anledninger hit for å male. I dag vil vi løfte han opp som en av Telemarksmalerne, men siden kunstneren sjeldent skrev titler på disse bildene har det vært vanskelig å stedfeste motivene eksakt. Sommeren 2023 etterlyste museet malerier av Schultz fra Telemark og dette resulterte i kunnskap om flere nye ukjente malerier. Noen av disse blir å se på utstillingen.
Utstillingen er kuratert av Målfrid R. Vangen og Susanne G. Lange.
Arrangemnetsfakta:
Program utstillingsåpningen lørdag 9. mars kl. 13.00
Tale ved Eugene Schoulgin, forfatter, arkeolog og aktiv i PEN. Sønn av kunstneren.
Tale ved Målfrid R. Vangen, forsker NIA
Åpningstale ved Gry Fuglestveit, ordfører Notodden.
Det blir musikk ved to unge talenter:
Ludvig Gudim fiolinist fra Risør vant NRK’s Virtuos-konkurranse i 2016. Ludvig ble medlem i Det Norske Kammerorkester i 2022 og samme året kom debutplata.
Eirik Haug Stømner er en norsk pianist fra Halden. Stømner har vunnet flere konkurranser og priser, og opptrer jevnlig ved landets største klassiske musikkfestivaler.
Utstillingen er åpen fram til 26. mai.