Hovdstaden kommer stadig nærmere Rjukan og Tinn. Det foregår mye jobb med infrastrukturen i Kongsbergregionen, som Tinn er en del av. Nye E-134-traséer er under opparbeiding som vil korte reisetid med bil, det satses tungt på Notodden flyplass, og nå kan det også gå mot utbedring av jernbaneforbindelsen mellom kongsberg og Oslo.
I en 98 sider stor rapport anbefaler nemlig Jernbaneverket blant fem mulige alternativer å bygge dobbeltspor langs dagens trasé fra Hokksund og Vestfossen, og videre derfra i ny og kortere trasé direkte til Kongsberg.
Den foreslåtte traséen vil gjøre det mulig å reise med tog fra Kongsberg til Oslo på under en time, ifølge Jernbaneverket. I dag tar distansen om lag én time og 15 minutter med tog.
I rapporten beskrives de fem alternativene.
Det er på oppdrag fra Samferdselsdepartementet at Jernbaneverket har laget fem ulike løsninger for strekningen.
Det innebærer alt fra en minimumsløsning som å bruke dagens trasé med en ny stasjon på Gomsrud, til et maksimumskonsept som innebærer å bygge et dobbeltspor i tunnel direkte fra Hokksund til Kongsberg, samtidig som eksisterende jernbanetrasé beholdes.
Jernbaneverket anbefaler imidlertid konsept 4, som er merket av her med lilla mellom Darbu og Kongsberg som er et kombinasjonsalternativ som betyr at det bygges dobbeltspor langs den eksisterende traséen fra Drammen til Vestfossen og dobbeltspor i en helt ny og betydelig kortere trasé til Kongsberg. Det innebærer at man slipper omveien om Skollenborg og Gomsrud.
Utredningen er nå lagt ut på høring, med høringsfrist 1. november.