– Riksantikvaren tildeler kr 6 596 244,- i tilskudd til fartøyvern i Telemark! Norsk Industriarbeidermuseum ved Rjukanbanen står for størstedelen av tilskuddet!
Det viktige arbeidet med Ammonia og Storegut fortsetter! I år er også slippanlegget på Tinoset tilgodesett med midler, jubler museumsdirektør Runar Lia på facebook i forbindelse med tildelingen.
Bare 189.000går til Kragerø, mens resten er fordelt på Storegut, Ammonia, slippen på Tinnosetog Rjukanbanen.
Med 40 millioner ekstra i tiltaksmidler over statsbudsjettet, kunne Riksantikvaren nå fordele til sammen 100 millioner kroner til fartøyvern. Pengene går til istandsetting av freda og verna fartøy over hele landet.
– Kystkulturen forteller historien om Norge. Det er et betydelig beløp vi nå setter av til fartøyvernet. I årets statsbudsjett er det gitt ekstra tiltakspenger som bidrar til å styrke den maritime kulturarven. Erfaringen viser at den støtten vi gir, utløser en stor innsats også fra de frivillige, sier klima- og miljøminister Vidar Helgesen.
Det finnes i dag over 240 fartøy på Riksantikvarens verneliste. Av disse er 14 fredet. Fartøyvernet opprettholdes av innsatsen til flere tusen frivillige, som legger ned mange arbeidstimer innen vedlikehold, istandsetting og drift.
– Det er viktig at flere av våre historiske fartøy er i drift, slik at flest mulig kan oppleve fartøyene i sitt rette miljø. Fartøyvernet er helt avhengig av innsatsen fra de frivillige og årets tildeling er et viktig supplement til deres arbeid, sier riksantikvar Jørn Holme.
Slik er tildelingen i Telemark:
Ammonia 1 537 000
FDV Rjukanbanen 2 400 000
Gamle Kragerø 189 444
Storegut 1 764 300
Tinnoset Slipp 705 500
———————————————————————————-
Sum Telemark 6 596 244
Med årets tilskudd vil enkelte fartøy nå bli ferdigstilt etter mangeårige restaureringsprosjekter.
I 2016 satses det på å ferdigstille flere igangsatte prosjekter for å frigjøre verkstedfasiliteter og tilskuddsmidler for kommende år. For at et fartøy skal kunne få tilskudd, er det særlig to forhold som er viktige. Det ene er fartøyets kulturhistoriske relevans for norsk maritim virksomhet. Det andre er fartøyets fysiske tilstand og graden av autentisitet. Riksantikvaren vurderer også realismen i prosjektene og lokalt engasjement, og legger vekt på å få en rimelig geografisk fordeling av ressursene.
For 2016 har det kommet inn søknader på nærmere 308 millioner. Riksantikvarens budsjett dekker kun 33% av den totale søknadsmassen.
Linker:
Nyheten fra Riksantikvaren
Rjukanbanens nettside
Rjukanbanens facebookside
Norsk Industriarbeidermuseums nettside
Norsk Industriarbeidermuseums facebookside