fbpx

Får Tinns serveringsteder smilefjes?

Radio Rjukan23. februar 201615min
mattilsynet-smilefjes_e465

Mattilsynet har nå satt i gang sine nye smilefjes-kontroller rundt om i Norge, og rundt om i de største byene er de iferd med å dukke opp. Foreløpig har det ikke vært tilsynskontroller i Tinn, men det kan komme når som helst i samtlige av kommunens restauranter og serveringssteder. De 2000 første smile- og surfjesene er utdelt, etter at de ble innført ved 1. januar 2016.

""Det er Helse- og omsorgsdepartementet som har bedt Mattilsynet om å etablere en nasjonal smilefjesordning i Norge, etter modell av Danmark. Smilefjestilsyn innebærer ingen endring i regelverket Mattilsynet allerede fører tilsyn etter. Det nye er at resultatet av tilsynet uttrykkes med et smilefjessymbol, og at dette henges opp godt synlig fra utsiden av serveringsstedet.
Det er tre symboler: Et smilefjes, en strekmunn eller sur munn, avhengig av resultatet av tilsynet.

– I Telemark har vi ca 300 serveringssteder som skal besøkes, og vi har allerede vært på 60-70 av dem. Dette er den store satsingen til Mattilsynet nå i år, og vi kommer uanmeldt, og tar heller ikke alle steder i en by på samme dag. Alle steder skal være besøkt før 1. september, så vi kan dukke opp imorra vi, forteller seniorinspektør ved Mattilsynet Avdeling Telemark Lisbeth Pettersen til Radio Rjukan.
Tidligere var det det lokale Mattilsynet på Rjukan som foretok kontroller i tinn, men siden 2004 skjer dette ikke lokalt. Fjellab i Tinn gjør idag helt andre oppgaver enn Mattilsynet Telemark.

""– Vi har ikke vært på Rjukan og i Tinn ennå, men det er som sagt ikke lenge før vi dukker opp, så stedene må gjerne forberede seg, sier pettersen, som tydeligvis liker at det er satt enda større fokus på matsikkerheten.
– Vi kommer som vanlig helt uanmeldt, men vi ser at flere er forberedt og faktisk har ventet på oss.

Smilemunn betyr at et serveringssted har alt i orden, mens strekmunner betyr at Mattilsynet har funnet noe som ikke er helt på stell. Surfjes innebære at det er avdekket alvorlig brudd opå matvaresikkerheten.
Det er fire kategorier det gis karakter for, og så samles det i et stort fjes som samlet vurdering.
Ordningen gjelder restauranter og serveringsteder som serverer mat og der det er naturlig at man setter seg ned for å spise. De minste gatekjøkken og rene take away-steder er foreløpig ikke omfattet av ordningen.

– Det er uanmeldte tilsyn slik som før. Poenget med smilefjesene er at publikum lettere skal få informasjon om forholdene på steder de ønsker å besøke, og at kontrollene blir også lagt ut på Matportalen. Etter hvert vil man få sjekket alle serveringssteder, og resultatene blir lagt ut der fortløpende, sier Pettersen.

Lurer du på hvordan det står til på din favorittrestaurant, sjekk etterhvert dommen her.

Det er ikke katastrofe å få strekmunn, og de fleste steder har begynt å forberede seg på å få besøk.
– Å få en strekmunn er ikke farlig. Det betyr ikke at det er farlig å spise der, men at det er mindre ting som må rettes på. Men det er klart at det kan virke uheldig på serveringsstedets omsetning dersom man ikke har tingene iorden, sier Pettersen, som opplever at mange av stedene de har besøkt i år har forberedt seg godt.
– Vi ser at alle mer mer klar over at vi kommer, og at denne ordningen er igang. Så det har allerede vært en positiv effekt av smilefjesordningen. Endel har satt igang nye og bedre rutiner, og har alt på stell. men det gjelder jo ikke alle, sier Pettersen, som forteller at rapporten skrives ut med en gang, mens de er på besøk.

""– Det er ikke noe nytt regelverk, og det er heller ikke noe hokus-pokus, men krav som alle kan forholde seg til. Etter et besøk må stedet rette opp i avvikene, og melde fra til oss. Noen retter opp dette med én gang, og da kan det skrives ut ny tilsynsrapport, sier Pettersen.
Ved større avvik skal Mattilsynet gjennomføre en ny kontroll innen ti virkedager etter at de får beskjed, og så kan man få endret statusen på smilefjeset dersom alt er rettet opp. Uansett hvilket tegn serveringsstedet ender opp med å få, må dette vises ved inngangen til stedet, godt synlig for alle gjester.
Kontrollene utføres på samme måte som tidligere, bortsett fra at alle kunder nå har mulighet til å bli mer informert.

Mattilsynets inspektører møter jevnt over rene lokaler, mat som oppbevares riktig, folk som kan sin hygiene og rutiner som funker. Når smilet uteblir, er det gjerne detaljer som mangler.

Smilefjestilsyn er også en del av Mattilsynets strategiske målsetting om å bli mer synlig og tydelig. 
– Vi blir jo mer synlige, og det gjør også at vi stiller også større krav til oss selv. Men det beste er at hensynet til matkvalitet og til Mattilsynet kommer høyere i bevisstheten til folk. Det er vi glade for, sier Pettersen, som er veldig positiv til ordningen.
– Det viktigste er at dette gir god informasjon til publikum, og så håper vi på sikt at virksomhetene skal bli bedre, og at vi får tryggere mat. Foreløpig ser det slik ut, sier Pettersen, som forteller  at ordningen kan bli videreutvikling.

I Danmark er det innført et ekstra stort smil på de som er best.
– De har innført elitesmil, for de som har alt på stell etter tre besøk, men det er ikke innført i Norge foreløpig.Men det kan lett skje endringer i dette, siden det skrives ut på stedet, forteller Pettersen, som tror det kommer flere ordinger med offentlig instanser og karakterer på kvalitet i åra som kommer.
– Vi ser at offentlig informasjon fungerer positivt på virksomhetenes rutiner.

Fra 1. september kan neste besøk komme, og så ender det med at de tre siste besøkene fra tilsynet står på rapporten, forøvrig samme informasjon som ligger søkbart på nettportalen.
 

""På landsbasis, de første seks ukene, gjorde Mattilsynets inspektører unna 2000 besøk. Av dem fikk, over én fjerdedel, altså over 500 restauranter, mer enn et besøk. 64 prosent fikk smilefjes på første besøk, 32 prosent fikk strekmunn, mens bare 2,5 prosent endte opp med sur munn, opplyser Mattilsynet. Det har antagelig aldri vært tryggere å gå på restaurant i Norge.

Mer enn 8000 restauranter og kafeer omfattes av ordningen, som konsentrerer seg om kafeer og restauranter. Kantiner, matservering på institusjoner, bensinstasjoner eller storkiosker er ikke med. 250 inspektører reiser nå fra sted til sted for å sjekke hygiene, renhold, rutiner og om restaurantene overholder allergenmerkingen på menyene. 

Ordningen er terstet ut i Midt-Norge.
Mattilsynet har siden 2007 hatt en smilefjes-pilot i Trondheim, Kristiansund og Levanger, og har siden oppstart gjennomført over 5600 smilefjestilsyn. Mattilsynet har brukt erfaringene fra piloten i vår opplæring og utvikling av nye IKT-verktøy. Målet et enhetlig smilefjestilsyn basert på de samme kontrollpunktene over hele landet. Mattilsynet har også hatt tett kontakt med bransjeorganisasjonene, og en omfattende informasjonspakke er sendt til alle virksomhetene som omfattes av ordningen.

Erfaringen fra piloten i Midt-Norge viser en kraftig forbedring i hygienestandard og andre områder som blant annet mathåndtering, sporbarhet og merking. Ved oppstart i 2007 fikk 20 prosent av serveringsstedene symbolene strekmunn og ca. en prosent sur munn. I dag får ni av ti virksomheter smilefjes, og bare 10 prosent pålegg om utbedring eller alvorligere virkemidler. 

I Norden har Danmark og Finland allerede hatt smilefjestilsyn i flere år.
Smilefjesordningen gjelder ikke for kantiner, matservering på institusjoner, bensinstasjoner eller storkiosker, men Mattilsynet vil fortsatt føre ordinært tilsyn med alle andre serveringssteder som tilbereder og serverer mat.
Resultatene fra smilefjestilsynet vil derfor også bli publisert på matportalen.no, og resultatene fra tilsynene vil i tillegg bli tilbudt som åpne data til tredjeparts utviklere.

Linker
Mattilsynet på nett
Her kan du søke på ster som har hatt tilsyn

 

Radio Rjukan

Radio Rjukan er lokalradioen for Tinn og Hjartdal kommuner, og har siden 1. september 1987 gitt deg lokale nyheter og lokale innslag fra Rjukan, Tinn og omegn.

Radio Rjukan er lokalradioen for Tinn og Hjartdal kommuner, og har siden 1. september 1987 gitt deg lokale nyheter og lokale innslag fra Rjukan, Tinn og omegn.

Ansvarlig redaktør: Ole Jon Tveito

Radio Rjukan etterlever pressens etiske regler administrert av NPF.
Pressens Faglige Utvalg (PFU) –
Vær Varsomplakaten (VVP).

Radio Rjukan

NO 984 755 961 MVA

Såheimsvegen 30, 3660 Rjukan

Postboks 4, 3661 Rjukan

post@radiorjukan.no

35 08 24 20

Bingotelefon: 35 08 24 24

Redaktør: 93 00 40 93

Radio Rjukan sender på FM.

FM 93,8 – 104,1 – 105,0 – 106,5 – 107,0

Facebook


Copyright © Radio Rjukan AS



Alt materiale er kopirettslig beskyttet og ikke tillatt kopiert uten avtale.



Utviklet av Fairmedia